Het is goed dat het regende op 1 juli 2016.

Ik heb mij de laatste tijden bewust afzijdig gehouden van de discussie rond de splitsing van het herdenken en vieren van de afschaffing van de administratieve Nederlandse slavernij op 1 juli 1863.

Daar is recentelijk nogal wat tenenkrommend gedoe over geweest. Surinamers vlogen elkaar in het kroeze haar, terwijl de al dan niet koloniale buitenstaander hoofdschuddend of zichzelf verkneukelend doodlachte. Niets is vermakelijker voor de ultieme racist dan ‘een bende kleurrijke negers’ die met een zwaar accent op Pow Nieuws en andere media elkaar voor rotte bakkeljauw uitmaken. Ja u leest het goed: ik gebruik het woord ‘negers’ omdat dat de visie van sommigen die garen spinnen bij de schaamteloze uitingen van domheid zoals tentoongesteld bij het Slavernijmonument in het hoofdstedelijke Oosterpark, is.

Zwaar gefaalde politici en types die regelrecht uit de dagopvang van ex-junkies en autonomen lijken te komen, grepen voor allerlei microfoons en camera’s de kans om te genieten van hun fifteen minutes of fame. Deze mensen vertegenwoordigen op geen enkele manier de meerderheid van de Surinaamse gemeenschap in Nederland. Integendeel: het is een klein groepje dat behalve zichzelf niemand vertegenwoordigt. Voormalige strijdmakkers gebruikten fysiek geweld tegen elkaar ten overstaan van live publiek. Alsof we niet leven in een tijd van smartphones en Social Media!

Wie de oorsprong van deze bruja en tweespalt onder ‘the people who are darker blue’ wil begrijpen doet er goed aan de geschiedenis van de Noord Atlantische slavernij eens goed te onderzoeken. Dan zal duidelijk worden dat de tactiek van de slavenhandelaren tot op de dag van vandaag doorwerkt. Er werden in de ruimen van de Nederlandse slavenhalers, geen twee mensen uit hetzelfde dorp geplaatst! Dit simpelweg om te voorkomen dat de tot slaaf gemaakte Afrikanen met elkaar zouden kunnen communiceren. Dat maakte de kans op revolte tijdens de overtocht klein. De gedehumaniseerde vracht oftewel het vee kon niet met elkaar praten. Zoals de groep Biekman-Leeuwin niet kan praten met het NiNsee en omgekeerd.

Dat Surinamers moeilijk met elkaar kunnen communiceren heeft ook te maken met de verdeel en heers politiek die de Hollandse kolonisator heeft geïmplementeerd en gecultiveerd in de prachtige ex-kolonie tussen de Marowijne en de Corantijn. Vergeet de Inheemsen, doe vervolgens drie eetlepels Afrikanen, twee eetlepels Hindoestanen, flink wat korrels Javanen, wat fijn gemalen Chinezen en wat restantjes overgebleven Europeanen in een Aluminium pot, laat dat ongeveer drie honderd jaar sudderen en je krijgt het geblaat en disrespect bij een monument dat juist tot eenheid zou moeten oproepen.

Gisteravond had ik de eer om op het Keti Kotifestival de laatste woorden te spreken vanaf het hoofdpodium. Ik heb van de gelegenheid gebruikgemaakt om het publiek dat ondanks de met bakken uit de hemel vallende regen massaal was blijven staan om te genieten van het concert van Julian Marley, het volgende mee te geven: ja, de kettingen zijn gebroken. Nu moeten we nog van de boeien die symbolisch nog om onze enkels en polsen zitten afkomen. Pas dan kunnen we ECHT bevrijd zijn en kunnen we dansen alsof het de laatste keer is dat we kunnen dansen.

Het is goed dat het keihard regende op 1 juli 2016. Met God’s tranen kunnen we de schaamte wegwassen. De regen maakt de aarde van het Oosterpark vruchtbaar voor nieuwe kansen voor het komend jaar om de waardigheid te herstellen en te herdenken en vieren. De regen liet ook zien dat een grote groep mensen die niets te maken hebben met de verzwaringen van anderen toch bij elkaar zijn gekomen en gebleven tot het einde! Liefde en respect voor hun.

Emancipate yourself from mental slavery, none but ourselves can free our minds! (Robert Nesta Marley)

Guilly Koster.

Share this:

Ndyuka

Guilly Koster is zijn televisie carrière bij de VPRO begonnen. Daar presenteerde hij het programma 'Bij Lobith'. Daarna volgden talkshows als 'Massiv' (HUMAN) en Boter, Kaas en Eieren (MTNL/HUMAN). Nu is hij CEO en eindredacteur bij het NMP.

11 Responses to “Het is goed dat het regende op 1 juli 2016.”

  1. <path_to_url> vivian olf

    Het is een lange weg. Emancipate yourself from mental slavery, none but ourselves can free our minds! (Robert Nesta Marley) LOBI.

    Beantwoorden
    • <path_to_url> Sharon

      Wist nooit dat er in Rotterdam ook een herdenking was. Goed om te weten.

      Beantwoorden
  2. <path_to_url> Henna

    Geweldig verwoord respect voor jou en allem die dezr mening delen.💝

    Beantwoorden
  3. <path_to_url> ethel

    Zeer integere en goede analysekan me er helemaal in vinden, dank!

    Beantwoorden
  4. <path_to_url> Nazaat

    Nazaat : Ik deel de mening van Ndyka NIET want zonder mensen te beledigen kun je ook een eigen mening geven. Luister !!!
    Deze viering wordt steeds groter en anderen zien hier brood in dusss beginnen ze andere voorwaarden te scheppen. Bruja onder de Surinamers te brengen en mensen trap er niet in zoals kwakoe festival die succesvol was geworden maar toen ze om meer steun vroegen aan het Stdsdeel hebben ze dat niet gekregen. Trap er niet weer in..oeng bondroe kon na wan ..verenigen tot 1 stichting. Geen bruya maak niet zoveel lawaai maar low voices en leren luisteren naar elkaar ipv schreeuwen. Praat Nederlands met elkaar dat is de taal die de witte man ons heeft geleerd en die verstaan we allemaal. Wat was het fijn om Guilly Koster weer in aktie te zien.

    Beantwoorden
  5. <path_to_url> Hogri boi

    Maar je hebt het net over dat er entree geheven gaat worden bij de de viering. Want dat was de reden van de revolte bij de herdenking. E dat allemaal om de zakken van de organisator, de heer de Vries, te spekken

    Beantwoorden
  6. <path_to_url> Astrid

    Heel mooi verwoord. Het verleden en heden , tja voor velen nog steeds Mental Slavery.
    De mensheid heeft een hele lange weg te gaan eer er Respect voor Allen en Dignaty zal zijn.
    Hier in Rotterdam Gezamenlijk.
    Jammer dat het zo vreselijk regende, maar toch maken wij het tot een Gezellige Herdenking Feest. Het begint thuis om je kinderen de Historie van het verleden te leren. Velen willen wel Feesten maar durven geen Vrij te nemen.
    Mijn kinderen en Kleinkinderen Gaan Niet naar school en ik werk niet op 1 Juli.
    Laten wij de Hoop niet verliezen maar kijken naar verbetering.
    Peacefull.

    Beantwoorden
  7. <path_to_url> Phillip Lutz

    Keiharde waarheid Guilly, de spiegel die echt nodig is. Tijd om de geestelijke (symbolische) boeien diep geworteld in ons denken door de brainwashing van verdeel en heers politiek, te breken. Zo heb ik ook altijd vraagtekens geplaatst bij de rol en motieven van Ninsee. Keer op keer is de regie uit handen gegeven en wordt men voor de gek gehouden.
    Anton de Kom, (tevens een door de duitsers vermoorde nederlandse verzetsheld) altijd op alle foto’s piekfijn gekleed, krijgt een monument waar behalve de seks geile vrouwen, de honden geen brood van lusten.
    Wikipedia: “Het NiNsee heeft als doel de Nederlandse samenleving een waarheidsgetrouw beeld van het Nederlandse slavernijverleden en erfenis te geven”. Als daarmee bedoelt wordt dat ook nu de verdeel en heers politiek moet worden doorgezet, dan is het een groot succes geworden.
    Er wordt steeds geroepen dat de mensen van nu er niets aan konden doen dat vroeger hun voorouders de meest gehaaide slavenhandelaren en slavenhouders waren. Maar dat zwarte mensen nog steeds de zwarte piet krijgen toegespeeld, daar moet men niet aan komen, want dat is een onschuldig kinderfeestje in de belevingswereld van sommige “geestelijk gezonde” volwassenen. Die het leuk vinden dat hun kinderen bij een vreemde man, (onherkenbaar verkleedt als sinterklaas, vaak telefonisch ingehuurd) op schoot gaan zitten en als ze stout zijn, bang gemaakt worden met (nu) een sadistisch speeltje, maar dat in tijden van slavernij gewoon de spaanse bok heette. (zie ginds komt de stoomboot uit……) Wat je maar een onschuldig kinderfeestje noemt.
    Zo hebben we allemaal onze “hebies (uitspraak: hibbies)”, geestelijke (symbolische) boeien die los gemaakt moeten worden en dan kunnen we zoals Guilly het prachtig stelt: “Pas dan kunnen we ECHT bevrijd zijn en kunnen we dansen alsof het de laatste keer is dat we kunnen dansen.”

    Beantwoorden
  8. <path_to_url> Liliana

    Hele mooie en wijze woorden. Ik hoop dat dit ieder de ogen zal openen en wijzer maken.
    Ik voel nijn hart huilen als ik zulke dingen lees, het blijft mij pijn doen om steeds te horen hoe wij Afrikanen elkaar aanvallen, afgunstige en haat gedrag vertonen naar elkaar. Zou het met onzekerheid te maken hebben of aangeleerd gedrag uit de slaven tijd?
    Wat het ook is, laten we bidden om daar vanaf te komen en niet overdragen naar nieuwe generatie.
    Bid ook voor jezelf om geen haat en of afgunst te voelen, als je het voeld, bid om er vanaf te komen. Wees dankbaar voor wie je bent en wat je hebt, er zijn altijd anderen die het slechter hebben. Denk aan de mensen met minder en niet met meer, dan zal je zien hoeveel er is om dankbaar voor te zijn.
    Take care of each other xxx

    Beantwoorden

Leave a Reply

  • (will not be published)

*